Σύγκριση του Ε.Μ.Π. κόστους θέρμανσης από διάφορες τεχνολογίες

Καταχώρηση 2013/01/31

Το Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων του ΕΜΠ σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Χημικών
Διεργασιών και Ενεργειακών Πόρων πραγματοποίησε τεχνο-οικονομικούς υπολογισμούς σχετικά με
κάποιες από τις διαθέσιμες τεχνολογίες θέρμανσης που χρησιμοποιούνται στην Ελληνική αγορά.

Συγκρίνοντας το συνολικό κόστος της θερμικής ενέργειας των διαφόρων ειδών θερμικού
συγκροτήματος με ένα συνήθη λέβητα πετρελαίου, τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά.

Το κόστος θέρμανσης με φυσικό αέριο είναι 30% φθηνότερο από το κόστος θέρμανσης με πετρέλαιο, ενώ με την αντλία θερμότητας έχουμε 60% μικρότερο κόστος από αυτό του πετρελαίου. Στον αντίποδα βρίσκεται το τζάκι ανοιχτού θαλάμου, που απαιτεί 40% μεγαλύτερο κόστος από αυτό του πετρελαίου και ακολουθεί ο ηλεκτρικός λέβητας με 36% μεγαλύτερο κόστος θέρμανσης από αυτό του πετρελαίου.

Στην μελέτη έχουν συμπεριληφθεί όλοι οι φόροι και επιβαρύνσεις που υπάρχουν για την κάθε μία μορφή θέρμανσης.

Στον παρακάτω σύνδεσμο φαίνεται αναλυτικά η μελέτη, καθώς και οι παραδοχές στις οποίες στηρίχθηκε. 


Μελέτη Ε.Μ.Π.

Περισσότερα

Σχέδιο αξιοποίησης του Ελληνικού

Καταχώρηση 2013/01/31

Το masterplan στο οποίο θα μπορούσε να στηριχθεί το εγχείρημα της αξιοποίησης της έκτασης των 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό παρουσίασε, πρόσφατα σε ειδική εκδήλωση, ο καθηγητής Σπύρος Πολλάλης και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Α.Ε. Το μοντέλο ανάπτυξης που δημιούργησε το επιτελείο του κ. Πολλάλη, ουσιαστικά, δεν δεσμεύει τον υποψήφιο ανάδοχο για την ανάπλαση της έκτασης, αλλά αποτελεί δείκτη για το πώς θα μπορούσε να «μεταμορφωθεί» η έκταση.

Τι περιλαμβάνει η «μακέτα» της Ελληνικό Α.Ε. 

- Την εκτροπή της κυκλοφορίας από την Λεωφόρο Ποσειδώνος σε νέο άξονα του ίδιου δρόμου, με την παλιά χάραξη να διατηρείται ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας. Έτσι, η αξία και η έκταση του παράκτιου μετώπου θα αυξηθεί ενώ θα διπλασιαστεί το μέτωπο με όψη πάνω στη νέα θέση της Ποσειδώνος.

- Την υλοποίηση πυκνού δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων σε συνδυασμό με πολλαπλά σημεία ενδιαφέροντος και δραστηριοτήτων, ώστε να δημιουργηθεί ένα ασφαλές περιβάλλον για τους πεζούς.

- Την επέκταση των υφιστάμενων δικτύων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (τραμ, μετρό, λεωφορεία) και  την ενίσχυσή τους με χώρους στάθμευσης και σταθμούς μετεπιβίβασης.

- Τη δημιουργία εγκαταστάσεων διαχείρισης λυμάτων και απορριμμάτων και ανακύκλωσης.

Σύμφωνα με την μελέτη της Ελληνικό Α.Ε., το 60-65% της επιφάνειας του πρώην αεροδρομίου είναι σκληρά δάπεδα, ενώ το 35-40% αποτελείται από χωμάτινα δάπεδα.

Το σχεδιαζόμενο πάρκο, που θα πρέπει σύμφωνα με το Ν. 4062 να καλύπτει επιφάνεια 2.000 στρεμμάτων, προτείνεται να έχει σχήμα «αστερία», ώστε η περίμετρός του να αυξηθεί κατά 230%, σε σχέση με το εάν διέθετε κυκλικό σχήμα.

Επιπλέον, η «μακέτα» της Ελληνικό περιλαμβάνει την υλοποίηση εμπορικού-επιχειρηματικού κέντρου, συγκροτήματος κατοικιών, δημιουργία πίστας φόρμουλας 1, κέντρου υγείας, εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου, τουριστικών εγκαταστάσεων αλλά και κοιμητηρίου!

Το σχέδιο Πολλάλη προκρίνει τη δημιουργία χρήσεων γης που αφορούν κατοικία (17%), τουρισμού (5%), υγείας και πρόνοιας (1%), γραφείων (1%), μικτής χρήσης (2%), εκπαίδευσης και έρευνας (6%), πολιτισμού (3%), υπηρεσιών (0,3%), εμπορίου (2%), αναψυχής (1%), αθλητισμού (3%), υποδομών (5%), ανοιχτών χώρων μητροπολιτικού πάρκου (20%), δημόσιων χώρων (11%) και δρόμων-πεζόδρομων (23%).

Προτείνει επίσης, την υλοποίηση ενός νέου τύπου οικοδομικού τετραγώνου για κτήρια διαμερισμάτων με τυπικές διαστάσεις 130μ x 130μ, τα οποία τοποθετούνται στην περίμετρο και μία ενιαία αυλή δημιουργείται στο εσωτερικό.

Σύμφωνα με το master plan της ομάδας του διακεκριμένου καθηγητή, στο Ελληνικό θα υλοποιηθούν ξενοδοχεία 7.200 κλινών, και υπηρεσίες υγείας 2.800 κλινών. Στις περίπου 11.000 κατοικίες, που εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν, θα διαμένουν 35 χιλιάδες κάτοικοι, ενώ 1,5 εκατ. άτομα θα επισκέπτονται την έκταση, σε ετήσια βάση.

Υπολογίζεται ότι η επένδυση θα φέρει 15 χιλιάδες μόνιμες θέσεις εργασίας (στο επιχειρηματικό  και ναυτιλιακό κέντρο).

 

 

Πηγή:capital.gr

 
Περισσότερα

Εννέα στα δέκα σπίτια πληρώνουν για θέρμανση, αλλά δεν... ζεσταίνονται

Καταχώρηση 2013/01/30

«Πεταμένα λεφτά» για θέρμανση δίνουν εννέα στα δέκα ελληνικά σπίτια, τα οποία λόγω ελλιπούς μόνωσης καταναλώνουν τρεις φορές περισσότερη ενέργεια από ένα ευρωπαϊκό σπίτι.

Ομως, σύμφωνα με μελέτη της Greenpeace, θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν έως και 9 δισ. ευρώ και να δημιουργηθούν βραχυπρόθεσμα έως και 56.000 νέες θέσεις εργασίας στον κατασκευαστικό τομέα, εάν η κυβέρνηση προωθούσε ένα ευρείας κλίμακας πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης των κτιρίων με ορίζοντα δεκαετίας.

Αναβάθμιση
Η Greenpeace μελέτησε τα αντίστοιχα προγράμματα που έχουν «τρέξει» την τελευταία δεκαετία σε Ευρώπη και ΗΠΑ και τα αποτελέσματά τους ήταν τόσο η εξοικονόμηση πόρων και η μείωση της ρύπανσης όσο και η άνθηση ενός νέου δυναμικού πεδίου επενδύσεων.

Η χρηματοδότηση αυτού του προγράμματος μπορεί να γίνει από έναν συνδυασμό κοινοτικών πόρων (ΕΣΠΑ ή νέων επιλέξιμων δαπανών από νέα κοινοτικά προγράμματα), ΣΔΙΤ και μέσω ιδιωτικών πόρων και τραπεζικό δανεισμό.

Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα, το πρόγραμμα «εξοικονομώ κατ' οίκον» κινείται πλέον ασθμαίνοντας, ενώ βουλευτές της τρικομματικής κυβέρνησης ζητούν να ασκηθεί πίεση προς τις τράπεζες προκειμένου να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους ως προς το εν λόγω πρόγραμμα και να δημιουργηθούν έτσι -όπως αναφέρουν- μέσα στους επόμενους τρεις μήνες 15.000 θέσεις εργασίας και να δημιουργηθεί ρευστότητα 1 δισ. ευρώ στην αγορά.

Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί περίπου 100.000 αιτήσεις από ελληνικά νοικοκυριά χαμηλού και μέσου εισοδήματος προκειμένου να ενταχθούν στο πρόγραμμα ενεργειακής θωράκισης των κατοικιών τους. Οι περίπου 50.000 έχουν λάβει προέγκριση δανείου και από αυτές οι 19.000, προϋπολογισμού 190 εκατ. ευρώ, έχουν ήδη υπαχθεί στο πρόγραμμα. Ομως, μόνο το 50% έχει εκταμιευτεί, δηλαδή λιγότερο από 100 εκατ. ευρώ.

Η εξέλιξη του προγράμματος ως τώρα χαρακτηρίζεται από εξαιρετικά χαμηλούς ρυθμούς προόδου.

Πρόγραμμα 
Η μέχρι τώρα πορεία εξέλιξης του προγράμματος καθυστερεί πάρα πολύ. Σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωση δύο βουλευτών του ΠΑΣΟΚ (Μανιάτης, Κεγκέρογλου) οι τράπεζες ουσιαστικά αρνούνται, για δικούς τους λόγους, να προχωρήσουν στις τελικές εγκρίσεις και εκταμιεύσεις των αναγκαίων κονδυλίων. Το αποτέλεσμα είναι περίπου 1 δισ. ευρώ που μπορεί άμεσα να εισρεύσει στην πραγματική οικονομία της χώρας να λείπει, ενώ ταυτόχρονα λιμνάζουν τα 400 εκατ. ευρώ της συγχρηματοδότησης του ΕΣΠΑ.

Χωρίς μόνωση 2,5 εκατ. σπίτια
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε., από τα 4.000.000 κτίρια της χώρας τα 2.500.000 που έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1980 δεν διαθέτουν καθόλου μόνωση. Τα υπόλοιπα έχουν μόνο τη στοιχειώδη μόνωση. Μόνο τα ελάχιστα κτίρια που κατασκευάστηκαν μετά το 2010 διαθέτουν τα ευρωπαϊκά στάνταρ μόνωσης. Αποτέλεσμα αυτού είναι ένα ελληνικό σπίτι να καταναλώνει τρεις φορές παραπάνω ενέργεια για θέρμανση από ότι ένα φινλανδικό σπίτι.


Πηγή: imerisia.gr

Περισσότερα

Αυτοκινητόδρομο γίγαντα "κρύβει" το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας

Καταχώρηση 2013/01/30
Έναν αυτοκινητόδρομο-γίγαντα συνολικού μήκους 130 χλμ. και αξίας που υπολογίζεται σε τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ "κρύβει", σύμφωνα με πληροφορίες το νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας.
Η ολοκλήρωση του νέου επικαιροποιημένου σχεδίου επισπεύδεται με εντολή Μαξίμου προκειμένου να "τρέξει" και η προσπάθεια επενδυτικής αξιοποίησης του παραλιακού μετώπου κι άλλων δημόσιων ακινήτων στην Αττική.
Στο νέο ρυθμιστικό, σύμφωνα με πληροφορίες, προτείνεται ξανά η δημιουργία νέων αυτοκινητοδρόμων μέχρι το 2021, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται κι ένα μεγάλο κατασκευαστικού project αξίας άνω του 1,5 δισ. ευρώ.
 
Στο υπουργείο Περιβάλλοντος και στον Οργανισμό Ρυθμιστικού Αθήνας επιδίδονται τώρα σε αγώνα δρόμου προκειμένου το νέο σχέδιο να κατατεθεί το αργότερο ως τον Απρίλιο στη Βουλή αφού πρώτα μεσολαβήσει ένας μήνας διαβούλευσης επί του τελικού σχεδίου. Ήδη έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και η ενσωμάτωση των προτάσεων των φορέων που έλαβαν μέρος στην αρχική διαβούλευση και γίνονται προσπάθειες συμπίεσης του χρόνου ώστε να ολοκληρωθεί η επεξεργασία και η διορθωση του τελικού κειμένου.
Το νέο σχέδιο χαρακτηρίζεται απο τους αρμοδίους ως ιδιαίτερα φιλικό προς τις ιδιωτικές επενδύσεις αφού σύμφωνα με πληροφορίες επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία και διαδικασίες εξπρές στην συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) ενώ προβλέπει την "κατ' εξαίρεση επέκταση θεσμοθετημένων επιχειρηματικών υποδοχέων" άλλα και την πολεοδομική και χωροταξική διευκόλυνση επενδύσεων σε δημόσια ακίνητα.
Το θαλάσσιο μέτωπο απο το Φάληρο έως το Ελληνικό χαρακτηρίζεται ως "αναπτυξιακός πόλος" και ουσιαστικά μετατρέπεται σε ένα νέο μητροπολιτικό οικονομικό και κοινωνικό κέντρο της Αττικής πριμοδοτούμενο και απο μια σειρά νέων χρήσεων άλλα και μεγάλων συγκοινωνιακών έργων.
Επιπλέον, το ρυθμιστικό προτείνει μέσω πακέτων επιδοτήσεων και άλλων φορολογικών κινήτρων την ανακύκλωση ήδη πολεοδομημένης γης και με επανάχρηση κτιρίων και αναπλάσεις στο κέντρο της Αθήνας, που μπορούν δυνητικά να δημιουργήσουν σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες στον χώρο των κατασκευών και του real estate.
Αν και το βασικό όραμα του νέου ρυθμιστικού κινείται στο πλαίσιο της ανάσχεσης της επέκτασης της πόλης, δίνονται δυνατότητες για αστική ανάπτυξη μέσω της "ενθάρρυνσης της μετατροπής των περιοχών που έχουν πολεοδομηθεί ως δεύτερη κατοικία σε πρώτη με συμπληρωματική κάλυψη υποχρεώσεων σε εισφορά σε χρήμα".
Ακόμα, τίθεται σε άμεση προτεραιότητα η πολεοδομική οργάνωση της περιοχής των Μεσογείων που χαρακτηρίζεται ως "υποδοχέας νέων οικονομικών δραστηριοτήτων", της περιοχής της Λαυρεωτικής ως "υποδοχέας πρώτης και δεύτερης κατοικίας" και της περιοχής της Βόρειας Αττικής όπου συγκεντρώνεται πρώτη και παραθεριστική κατοικία.
Το νέο ρυθμιστικό προτείνει επίσης την κατάργηση του ισχύοντος ΠΔ για τον Ελαιώνα και την θεσμοθέτηση νέων ρυθμίσεων που θα επιτρέπουν την συγκέντρωση στην περιοχή όλων των βασικών μητροπολιτικών λειτουργιών και υποδομών, όπως το νέο ΚΤΕΛ και το νέο Συγκοινωνιακό Κέντρο, αμαξοστάσια Μετρό, τρόλει και λεωφορείων, την Κεντρική Αγορά Αθηνών, τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων κλπ. Ακόμη, διατηρείται και ενισχύεται η μεταποιητική δραστηριότητα στην περιοχή.
Ακόμα, περιλαμβάνεται μια σειρά στρατηγικών επιλογών που αφορούν στην διεύρυνση των ζωνών υποδοχής μεγάλων εμπορικών κέντρων (mall), στην χωροθέτηση μεγάλων εμπορευματικών πάρκων στις δυο κύριες οδικές εισόδους της Περιφέρειας, στο λιμάνι και στο αεροδρόμιο, στην δημιουργία ζωνών χονδρεμπορίου και αποθηκών στον αστικό ιστό και στην επέκταση των περιοχών ΒΙΠΑ-ΒΙΟΠΑ.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ

Το σχέδιο θα προτείνει τη συγκοινωνιακή σύνδεση του αεροδρομίου με τον πόλο του Ελληνικού-Φαλήρου άλλα και την ολοκλήρωση του οδικού περιφερειακού δακτυλίου της Αθήνας. Με τον τρόπο αυτό ανάβει το πράσινο φως για την ενσωμάτωση στον σχεδιασμό ενός πολύ μεγάλου έργου που ήδη εχουν αρχίσει και σχεδιάζουν -σε πρώιμο στάδιο- στο υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών.
Πρόκειται για έναν κλειστό αυτοκινητόδρομο που θα ξεκινάει απο το αεροδρόμιο, θα κατευθύνεται νότια φτάνοντας μέχρι το Ελληνικό. Απο εκεί κατά μήκος της παραλίας θα φτάνει στον Πειραιά και το λιμάνι για να περάσει μετά με υποθαλάσσια σήραγγα στην Σαλαμίνα. Αφού τη διασχίσει θα ενώνεται με το ήδη υποδημοπράτηση έργο της ζεύξης της Σαλαμίνας για να ενωθεί κατ' επέκταση με την Ολυμπία Οδό στο ύψος των Μεγάρων. Εναλλακτικά, εξετάζεται η συνέχεια μετά τον Πειραιά να γίνει κατά μήκος της λεωφόρου Σχιστού ώστε ο νέος άξονας να καταλήγει στην Ελευσίνα.
Εξετάζεται ακόμη η βόρεια επέκταση του μέχρι τον Μαραθώνα κι απο εκεί δυτικά ο άξονας να καταλήγει στις Αφίδνες στον ΠΑΘΕ.
Ο άξονας αποτελεί δέλεαρ για τους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας και θεωρείται οτι μπορεί να υλοποιηθεί σε βάθος χρόνου με σύμβαση παραχώρησης, αφού πρώτα υπάρχουν θετικές εξελίξεις για τους τέσσερις υφιστάμενους αυτοκινητοδρόμους και γενικώς για την ελληνική οικονομία.
Θα πρέπει ακόμη να θεωρείται δεδομένη η προώθηση της περιφερειακής Υμηττού μέχρι το Ελληνικό άλλα και η επέκταση της λεωφόρου Κύμης απο την Αττική Οδό έως την Εθνική στο ύψος του κόμβου του Ολυμπιακού Χωριού με συνθήκες κλειστού αυτοκινητοδρόμου.
Σε οτι αφορά στο Μετρό θα προβλέπεται η νέα υπέρ-γραμμή 4 (Γαλάτσι-Κέντρο-Βύρωνας-Ζωγράφου-Μαρούσι-Λυκόβρυση) ενώ σε προτεραιότητα τίθεται η "εύκολη" επέκταση της γραμμής 2 απο την Ανθούπολη έως το Ίλιον και το Καματερό.
Προβλέπονται ακόμη επεκτάσεις του Τραμ άλλα και του Προαστιακού έως το λιμάνι του Λαυρίου.
 
Πηγή: imerisia.gr
Περισσότερα

"Πράσινο" μουσείο με γυαλί και τρεχούμενα νερά

Καταχώρηση 2013/01/25

Η πρώτη κυλιόμενη σκάλα εγκαταστάθηκε χθες στο κτίριο του πρώην εργοστάσιο Φιξ, στο οποίο αρχίζει να διαμορφώνεται μια αντίληψη του χώρου που θα στεγάσει μόνιμα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Οι εργασίες προχωρούν γοργά και εντός του χρονοδιαγράμματος. Το κτίριο, η κύρια είσοδος του οποίου στην οδό Καλλιρρόης, με τις γυάλινες επιφάνειες και τα νερά που θα τρέχουν κάθετα στον τοίχο, θα θυμίζει την κοίτη του Ιλισού, θα είναι έτοιμο προς τα τέλη του τρέχοντος έτους.

Τα εγκαίνια ορίζονται για τον Μάρτιο του 2014, καθώς απαιτείται ένα χρονικό διάστημα για την εγκατάσταση των συλλογών και τη δοκιμαστική λειτουργία του. Το μεγάλο ατού για την έναρξη της λειτουργίας του θα είναι η συγκυρία με την ανάληψη της ελληνικής προεδρίας στην ΕΕ, κατά το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους. Η χώρα θα έχει μια άριστη ευκαιρία να προβάλει ένα νέο ευρωπαϊκό μουσείο, το οποίο ως γνωστόν πέρασε από σαράντα κύματα.

«Ευτυχής σύμπτωση που ένα τόσο λαμπρό έργο, το οποίο είναι βέβαιο ότι θα συγκαταλέγεται μεταξύ των ξεχωριστών Μουσείων Μοντέρνας Τέχνης σε όλη την Ευρώπη, θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει εκδηλώσεις της ελληνικής προεδρίας», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠΑ.

Έγινε μάλιστα και σύσκεψη για την επίλυση κάποιων προβλημάτων. Αυτά τα προβλήματα είναι δύο. Πρώτον, η απάλειψη ή αισθητική αναβάθμιση του στεγάστρου στον σταθμό μετεπιβίβασης του Μετρό στην Καλλιρρόης και Συγγρού προκειμένου να μην έρχεται σε αισθητική σύγκρουση με το ίδιο το μουσείο. Και δεύτερον, η αναπροσαρμογή της αρχικής μελέτης ώστε το κτίριο να είναι βιοκλιματικό και όχι ενεργοβόρο, δηλαδή ένα πράσινο κτίριο.ου επίσκεψη στο εργοτάξιο, παρουσία της διευθύντριας του ΕΜΣΤ Αννας Καφέτση και του επικεφαλής της μελετητικής ομάδας, αρχιτέκτονα Βαγγέλη Στυλιανίδη.

«Στοχεύουμε να έχει ενεργειακή κατανάλωση μειωμένη κατά 60% σε σχέση με αυτό το οποίο είχε σχεδιαστεί και μάλιστα θα είναι ένα ''πράσινο'' κτίριο», όπως δήλωσε εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας. Τα δύο προβλήματα θα αντιμετωπιστούν ενιαία - το ενεργειακό θέμα θα λυθεί μετατρέποντας το στέγαστρο σε ενεργειακό. Ο υπουργός επιφυλάχτηκε να προωθήσει λύσεις για το οικονομικό μέρος του θέματος που θα συζητηθεί εκ νέου σε σύσκεψη στις 31 Ιανουαρίου.


Όλα αυτά συμβαίνουν όταν ένα βήμα πριν από την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο βρίσκεται η Ελλάδα για το θέμα της ενεργειακής απόδοσης κτιρίων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε χθες από 4 χώρες της Ε.Ε., μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, να της κοινοποιήσει τα μέτρα, που έλαβαν για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων.

Η Επιτροπή απέστελε στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, την Ιταλία και την Πορτογαλία αιτιολογημένες γνώμες (πρόκειται για δεύτερο στάδιο προδικαστικής διαδικασίας), με τις οποίες τις καλεί να της κοινοποιήσουν τα μέτρα που έλαβαν για την εφαρμογή της οδηγίας σχετικά με την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων.
Σύμφωνα με την οδηγία, τα κράτη μέλη πρέπει να καθορίσουν και να εφαρμόσουν ελάχιστες απαιτήσεις όσον αφορά την ενεργειακή απόδοση για τα νέα και τα υφιστάμενα κτίρια, να διασφαλίσουν την πιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και να απαιτήσουν την τακτική επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού.

Επίσης, η οδηγία ορίζει ότι τα κράτη μέλη πρέπει να διασφαλίσουν ότι, έως το 2021, όλα τα νέα κτίρια θα είναι "κτίρια με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας".

Αξίζει να αναφερθεί ότι η σχετική προθεσμία για τη μεταφορά της οδηγίας στην εθνική νομοθεσία των κρατών μελών έληξε στις 9 Ιουλίου 2012.
Σε περίπτωση που τα κράτη μέλη δεν συμμορφωθούν, η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να τα παραπέμψει στο Δικαστήριο.

Πολύ δύσκολα θα μπορέσει η Ελλάδα να πείσει ότι μπορεί να εναρμονιστεί με την κοινοτική οδηγία αν και ο ΝΟΚ δημιουργεί βάσιμες ελπίδες ότι από εδώ και στο εξής τα κτίρια που θα κτίζονται θα πληρούν τις προδιαγραφές ενός ενεργειακά σωστού ακινήτου.


Περισσότερα

Σε πλωτό νησί το τέρμιναλ κρουαζιέρας

Καταχώρηση 2013/01/22

Ένα πλωτό νησί κοντά στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας θα είναι το νέο τέρμιναλ Κρουαζιέρας της Αθήνας, για το οποίο έχει κατατεθεί πρόταση χρηματοδότησης από ιδιωτικό φορέα στο αρμόδιο υπουργείο Ανάπτυξης, Μεταφορών και Δικτύων.

Τη δημιουργία του νέου σταθμού ανακοίνωσε πρόσφατα η κυβέρνηση, σε συνέντευξη Τύπου παρουσία του Πρωθυπουργού. Ο αρμόδιος υφυπουργός Νότης Μηταράκης αναφέρθηκε χαρακτηριστικά σε τρεις τοποθεσίες -χωρίς να τις κατονομάσει- επικαλούμενος τη διαδικασία συνομιλιών με τους υποψήφιους επενδυτές.

Την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες, ειδοποιήθηκε η Εθνική τράπεζα ότι το έργο δεν θα υλοποιηθεί στη Δραπετσώνα, όπου η Εθνική κατέχει και το μεγαλύτερο κομμάτι της προς αξιοποίηση έκτασης αστικής ανάπλασης.

Η δεύτερη τοποθεσία, το λιμάνι του Πειραιά, έχει αποκλειστεί από τους επενδυτές, παρά το γεγονός ότι ο ΟΛΠ έχει προχωρήσει σε σημαντικές επενδύσεις για την υποδοχή μεγαλύτερων κρουαζιερόπλοιων, ώστε να καταστήσει το λιμάνι home port για ξένες εταιρείες.

«Είναι πολύ δύσκολο να φτάσει ένα πούλμαν στην Ακρόπολη μέσα από τη λεωφόρο Πειραιώς», υποστηρίζουν οι επενδυτές «και κάθε κρουαζιέρα μπορεί να χρειαστεί μέχρι και 200, ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου».

Στη κατεύθυνση αυτή το αίτημα προς το υπουργείο έκανε λόγο για αποβίβαση στην υπό ανάπλαση περιοχή του φαληρικού όρμου, που υλοποιείται με κεφάλαια του Ιδρύματος Νιάρχου, σε σχέδιο του διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα Renzo Piano (Λυρική και Βιβλιοθήκη).

Η λεωφόρος Συγγρού αποτελεί σήμερα τη συντομότερη διαδρομή, διαθέτει το απαιτούμενο πλάτος και έχει ενταχθεί στο Ρυθμιστικό της Αθήνας ως άξονας πολιτισμού.

Η διαπραγμάτευση με τους επενδυτές, σύμφωνα με πληροφορίες, έκλεισε στην κατασκευή της πλωτής πλατφόρμας ανατολικότερα του ΣΕΦ, όπου και υπάρχει μεγάλο βάθος για τον ελλιμενισμό μεγάλων πλοίων. Το έργο θα ενταχθεί στις αναπτύξεις που θα υλοποιήσει η εταιρεία Παράκτιο Αττικό Μέτωπο ΑΕ που συστάθηκε για την αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου του Σαρωνικού και θα υποστηρίξει επενδυτικά σχέδια, με συνδρομή στη χρηματοδότηση και επιτάχυνση της αδειοδοτικής διαδικασίας στο πλαίσιο των στρατηγικών επενδύσεων σε μαρίνες και υποδομές (λιμάνια, υδατοδρόμια κλπ).


Πηγή: ered.gr

Περισσότερα

Χώρος περιπάτου και η λεωφόρος Συγγρού

Καταχώρηση 2013/01/18

Θα μπορούσατε ποτέ να σκεφθείτε σοβαρά μια πρόταση για την πεζοδρόμηση ενός τμήματος της Συγγρού; Κι όμως, το τμήμα του κέντρου στο οποίο καταλήγει η λεωφόρος σε λίγα χρόνια θα αλλάξει εντελώς με την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου και της Αμαλίας, δίνοντας μια μοναδική ευκαιρία για την προέκταση της νέας περιοχής περιπάτου μέχρι το υπό ανακατασκευή Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στο Φιξ. Ετσι, θα ενισχυθεί και η φυσιογνωμία του μουσείου, που μοιάζει σήμερα «χαμένο» ανάμεσα σε δύο κεντρικές λεωφόρους.


Τρία από τα σημαντικότερα πράγματα που πρόκειται να αλλάξουν μέχρι το 2015 - 2016 την εικόνα της Αθήνας συνδέονται τρόπον τινά με τη λεωφόρο Συγγρού. Στο νότιο τμήμα της, η ανάπλαση του παλαιού ιπποδρόμου από το Ιδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», για τη δημιουργία νέας Εθνικής Βιβλιοθήκης και Λυρικής Σκηνής. Στο ανώτερο τμήμα της βρίσκεται η απόληξη των παρεμβάσεων που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στο ιστορικό κέντρο, με άξονα την οδό Πανεπιστημίου. Και σε κοντινή απόσταση από το κέντρο, ανακατασκευάζεται το κτίριο ΦΙΞ για να φιλοξενήσει το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

«Η ανάπλαση της λεωφόρου Συγγρού γίνεται πλέον επιτακτική ανάγκη», εκτιμά ο κ. Θάνος Βλαστός, συγκοινωνιολόγος - πολεοδόμος, καθηγητής στο ΕΜΠ. «Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο οποίο εφάπτονται δύο μεγάλες αρτηρίες, οι λεωφόροι Συγγρού και Καλλιρρόης και μια μικρότερη, η Φρατζή. Η κατάσταση γύρω από το νέο μουσείο είναι απογοητευτική. Κατ’ αρχάς, τα πεζοδρόμια που έχουν απομείνει γύρω από το Μουσείο είναι μικρά, πλάτους 1,5 - 2 μέτρων στις Συγγρού και Φραντζή και το μεγαλύτερο στην Καλλιρρόης, περίπου 5 μ. Στη βόρεια πλευρά του μουσείου, όπου θα μπορούσαν να περπατούν οι επισκέπτες, τοποθετήθηκε ένα τεραστίων διαστάσεων στέγαστρο για να καλύψει μια αίθουσα εισόδου στο υπόγειο γκαράζ και στο μετρό και μια αφετηρία λεωφορείων. Πρόκειται για μια άχρηστη κατασκευή, απολύτως ασύνδετη με την αρχιτεκτονική του νέου μουσείου, που το αποκόπτει από το μικρό πάρκο που βρίσκεται αμέσως μετά. Την κατασκευή περιβάλλει φαρδύς δρόμος για αναστροφές λεωφορείων και αυτοκινήτων και εισόδους-εξόδους στο γκαράζ, με αποτέλεσμα να δίνεται η εντύπωση ότι σε επαφή με το μουσείο στη βόρεια πλευρά και εκεί όπου έπρεπε να είναι πλατεία έχει κατασκευαστεί οδικός κόμβος. Ετσι, η προσπέλαση του μουσείου με τα πόδια θα είναι δύσκολη και δυσάρεστη, παγκόσμια πρωτοτυπία για ένα μουσείο τόσο σημαντικό».

Σύμφωνα με τον κ. Βλαστό, η λύση είναι η πεζοδρόμηση του ρεύματος ανόδου της λεωφόρου Συγγρού, από τον κόμβο Χαμοστέρνας μέχρι την Αμαλίας. «Οταν κλειστεί η Πανεπιστημίου, η ανερχόμενη ροή από τη λεωφόρο Συγγρού δεν θα έχει νόημα να συνεχίζει στην Αμαλίας, αλλά είναι καλύτερα να κατευθύνεται άμεσα προς τη Βασ. Κωνσταντίνου μέσω της Καλλιρρόης. Με τη μονοδρόμηση της Συγγρού, έστω και αν προστεθεί μια λωρίδα στο ρεύμα καθόδου, το μικρό πεζοδρόμιο μπροστά από το μουσείο διαπλατύνεται κατά 7 μέτρα. Ανάλογα θα μπορούσε να μονοδρομηθεί και η Καλλιρρόης, συγχωνεύοντας μέρος του ρεύματος προς Φάληρο με το καθοδικό ρεύμα της λεωφόρου Συγγρού. Ετσι θα μπορέσει να γίνει διαπλάτυνση και του πεζοδρομίου επί της Καλλιρρόης».

Σύγχρονη ταυτότητα

Το θετικό αποτέλεσμα θα είναι διπλό: «Κυκλοφοριακά, ο περιορισμός των εισερχόμενων αυτοκινήτων στο κέντρο επιτυγχάνεται ομαλά και από κάποια απόσταση. Πολεοδομικά, αναδεικνύεται η ιστορικότητα και η σύγχρονη ταυτότητα της Αθήνας με την ενσωμάτωση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο δίκτυο των δημοσίων χώρων. Και ενθαρρύνεται η προσπέλασή του με περπάτημα και ποδήλατο, στόχος κοινός με τη μετατροπή της Πανεπιστημίου σε βουλεβάρτο. Ετσι δημιουργείται μια μεγάλη πολιτιστική διαδρομή που ξεκινάει από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Πατησίων και καταλήγει στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, επεκτεινόμενη μέχρι τη νέα Εθνική Βιβλιοθήκη και Λυρική Σκηνή στον χώρο του παλαιού ιπποδρόμου».

 

Πηγή: kathimerini.gr

Περισσότερα

Αλλαγές στο "Εξοικονομώ κατ' Οίκον"

Καταχώρηση 2013/01/16

Σημαντικές αλλαγές στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ΄Οίκον» με σκοπό αυτό να καταστεί πιο ελκυστικό και λιγότερο γραφειοκρατικό, αναμένεται να ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Περιβάλλοντος σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αφού ελήφθησαν υπ' όψη οι προτάσεις φορέων της αγοράς καθώς και των τραπεζών, εκτιμήθηκε ότι η μεγάλη γραφειοκρατία και η δυσκολία στη διαδικασία αποθαρρύνει τους ιδιοκτήτες ακινήτων στο να σπεύσουν στις τράπεζες και να κάνουν αιτήσεις. 

Επίσης, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι γίνεται προσπάθεια για να βρεθούν περί τα 450 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του προγράμματος.

Μέχρι σήμερα εκτιμάται ότι πάνω από 90.000 ιδιοκτήτες έσπευσαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα που αφορά τις παρεμβάσεις ανακαίνισης κατοικιών, με σημείο αναφοράς την ενεργειακή αναβάθμιση των ακινήτων με μονώσεις, κουφώματα, τζάμια, λέβητες σκίαστρα, κ.ά.

Υπενθυμίζεται οτι για το θέμα αυτό την προηγούμενη βδομάδα εξεπέλυσε δριμεία επίθεση κατά των τραπεζών ο πρώην υφυπουργός ΠΕΚΑ κ. Γιάννης Μανιάτης για την καθυστέρηση της έγκρισης των  αναγκαίων κονδυλίων, με αποτέλεσμα περίπου 1 δις ευρώ που μπορεί άμεσα να εισρεύσει στην πραγματική οικονομία της χώρας να λείπει, ενώ ταυτόχρονα τα 400 εκατ. ευρώ της συγχρηματοδότησης του ΕΣΠΑ να λιμνάζουν στα ταμεία του ΕΤΕΑΝ.

Περισσότερα

Δύο ιστορικά κτήρια της Αθήνας

Καταχώρηση 2013/01/11

Πηγή:kathimerini.gr

Δύο σημαντικές ψηφίδες στον ιστορικό και αρχιτεκτονικό χάρτη της Αθήνας είναι τόσο η Βίλα Αμαλία όσο και η πολυκατοικία Παπαλεονάρδου, όπου έζησε για λίγα χρόνια η Μαρία Κάλλας.

Η Βίλα Αμαλία αποτελείται από τα δύο τριώροφα κτίρια στη συμβολή των οδών Χέυδεν και Αχαρνών, έργα του αρχιτέκτονα Ερνστ Τσίλερ. Αρχικά επρόκειτο για δύο διαφορετικά κτίρια, τα οποία κατασκευάσθηκαν το 1862, σε οικόπεδο επιφάνειας 1.540 τ.μ. Το κτίριο επί της Αχαρνών ήταν η κατοικία του Μιλτιάδη Ράλλη και το κτίριο επί της Χέυδεν ήταν η κατοικία του Περικλή Αργυρόπουλου. Τα δύο κτίρια στη συνέχεια ενώθηκαν σε ένα ενιαίο. Εκεί στεγάσθηκε για πολλές δεκαετίες και έως το 1973 το 2ο Γυμνάσιο Αρρένων. Το 1973 το σχολείο μετακόμισε, το 1975 το κτίριο απαλλοτριώθηκε με δαπάνη του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων υπέρ του αντίστοιχου σχολικού ταμείου του 2ου Γυμνασίου Αρρένων και το 1990 κατέληξε στον Δήμο Αθηναίων.

Την ονομασία Βίλα Αμαλία την πήρε το 1990, αφού κατελήφθη από ομάδα η οποία είχε προηγουμένως εκδιωχθεί από κτίριο επί της οδού Αμαλίας. Τα δύο κτίρια έχουν κριθεί διατηρητέα από το 1987. Το 2007 η ΟΣΚ Α.Ε. εκπόνησε μελέτη για την ανακαίνιση του κτιρίου και τη μετατροπή του σε σχολικό διδακτήριο, μελέτη που δεν υλοποιήθηκε.

Η πολυκατοικία Παπαλεονάρδου, στη γωνία των οδών Πατησίων 61 και Σκαραμαγκά, οικοδομήθηκε το έτος 1925, βάσει σχεδίων του αρχιτέκτονα Κώστα Κιτσίκη (1892 - 1969), με μορφολογικές επιρροές αρ νουβό. Πρόκειται για το σπίτι που έζησε η Μαρία Κάλλας όσο η βάση της ήταν η Αθήνα, από το 1937 έως το 1945.

Ανήκει από το 1950 στο Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο και από το 1989 είναι ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Πριν από λίγα χρόνια εκπονήθηκε μελέτη αποκατάστασής του, η οποία ουδέποτε προχώρησε.

Περισσότερα

Μεγάλα τα περιθώρια εξοικονόμησης ενέργειας στα κτήρια

Καταχώρηση 2013/01/11

Τεράστιες δυνατότητες εξοικονόμησης ενέργειας προκύπτουν από τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τα συνολικά 274.000 Πιστοποιητικά Ενεργειακής Απόδοσης (ΠΕΑ) που έχουν εκδοθεί και τα οποία ανακοίνωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Σταύρος Καλαφάτης, με αφορμή τη συμπλήρωση δύο χρόνων από την έναρξη της εφαρμογής του θεσμού των ενεργειακών επιθεωρήσεων. 

 
Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία, ένα σημαντικό ποσοστό κτιρίων, της τάξης του 27,2%, βρίσκεται στη χαμηλότερη ενεργειακή κλάση (Η) και αφορά σε κτίρια χωρίς θερμομόνωση και με παλαιά και μη αποδοτικά συστήματα θέρμανσης και ψύξης.
 
Η συντριπτική, μάλιστα, πλειοψηφία των κτιρίων, σε ποσοστό της τάξης του 96,3%, υπολείπεται του κτιρίου «αναφοράς», δηλαδή του κατασκευασμένου σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Κανονισμού Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων (ΚΕΝΑΚ), γεγονός που υποδεικνύει το τεράστιο δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας.
 
Ειδικότερα, σύμφωνα με το αποτυπωμένο κτιριακό απόθεμα, το οποίο αφορά σε 31.062.000 m2 για 274.000 κτίρια όλων των χρήσεων, η μέση υπολογιζόμενη κατανάλωση ενέργειας είναι 293 kWh/m2 ετησίως, ενώ αν αυτά τα κτίρια ήταν κατασκευασμένα με προδιαγραφές του ΚΕΝΑΚ θα κατανάλωναν κατά μέσο όρο 141 kWh/m2 ετησίως, με ποσοστό εξοικονόμησης 48%.
 
Η συνολική υπολογιζόμενη καταναλισκόμενη ενέργεια είναι 9,11 GWh ετησίως, ενώ αν τα ίδια κτίρια ήταν κατασκευασμένα με προδιαγραφές ΚΕΝΑΚ η κατανάλωση θα ήταν αντίστοιχα 4,39 GWh ετησίως, ποσοστό εξοικονόμησης 48%.
 
 Όπως προκύπτει από τη μέση κατανάλωση των κτιρίων όλων των χρήσεων και η οποία συγκρίνεται με την αντίστοιχη μέση κατανάλωση του κτιρίου «αναφοράς», υπάρχει μεγάλη διαφοροποίηση στη δυνατότητα που έχουν τα κτίρια να εξοικονομήσουν ενέργεια σε ποσοστό από 6,8% έως 68,9%.
 
Επιπλέον, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, οι μονοκατοικίες είναι οι περισσότερο ενεργοβόρες κατασκευές σε σχέση με τις πολυκατοικίες ή τα διαμερίσματα, ενώ τα καταστήματα περισσότερο ενεργοβόρα από τα γραφεία.
 
Κατά την περίοδο εφαρμογής του ΚΕΝΑΚ (2011-2013), τα κτίρια κατατάσσονται κυρίως στις ενεργειακές κατηγορίες Β και Γ (ποσοστό 73,06%), ενώ τις περιόδους πριν από την εφαρμογή του Κανονισμού Θερμομόνωσης των Κτιρίων (έως το 1980) το μεγαλύτερο μέρος των κτιρίων (45,1%) είναι ενεργειακής κλάσης Η.
 
Την περίοδο ισχύος του Κανονισμού Θερμομόνωσης (1981-2010), τα κτίρια βελτιώνονται και κατατάσσονται κυρίως στις ενεργειακές κλάσεις Γ και Δ σε ποσοστό 61,7%.
 
Τα συνολικά στοιχεία των εκδοθέντων ΠΕΑ αφορούν κυρίως - σε ποσοστό 97,3% - κτίρια που κατασκευάστηκαν την περίοδο 1950-2009, ενώ το μεγαλύτερο πλήθος ΠΕΑ αφορά στην περίοδο 1970-1979, καθώς αποτελούσε απαραίτητο δικαιολογητικό για την ένταξη των κτιρίων στο πρόγραμμα «Εξοικονόμηση Κατ' Οίκον», η αρχική φάση του οποίου αφορούσε κτίρια που είχαν κατασκευαστεί έως το 1980.
 
Το μεγαλύτερο ποσοστό, ύψους 63,2%, των εκδοθέντων ΠΕΑ αφορά σε κτίρια, κυρίως διαμερίσματα, που επρόκειτο να μισθωθούν, ενώ ο μικρός αριθμός ΠΕΑ για νέα κτίρια αντανακλά τη μικρή οικοδομική δραστηριότητα των τελευταίων ετών, λόγω των οικονομικών συνθηκών.
 
Η μεγάλη αύξηση στον αριθμό των εκδοθέντων ΠΕΑ το έτος 2012 (211.475) σε σύγκριση με το έτος 2011 (62.525), οφείλεται στο γεγονός ότι από τον Ιανουάριο του 2012 ξεκίνησε η απαίτηση έκδοσης ΠΕΑ και για τις μισθώσεις των διαμερισμάτων.
 
Όπως είναι αναμενόμενο, τα περισσότερα ΠΕΑ έχουν εκδοθεί στη νομαρχία Αθηνών (32,12%), στο νομό Θεσσαλονίκης (12,69%), στη νομαρχία Πειραιώς (5,03%), στη νομαρχία ανατολικής Αττικής (4,60%).
 
Τέλος, με βάση τα περίπου 156.000 ΠΕΑ, για τα οποία υπάρχουν στοιχεία αμοιβών, η μέση αμοιβή που εισπράχθηκε είναι 173 ευρώ για όλες τις χρήσεις των κτιρίων και ανεξάρτητα από την επιφάνειά τους.
 
Σύμφωνα με το ΥΠΕΚΑ, το επόμενο βήμα αφορά στη δημιουργία ενός σώματος μόνιμων Ενεργειακών Επιθεωρητών - μέσα από εκπαίδευση και εξετάσεις -, στη βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου, καθώς ήδη συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής το σχέδιο νόμου για την «Ενεργειακή απόδοση κτιρίων», που προβλέπει εντατικοποίηση των ελέγχων από την ΕΥΕΠΕΝ και αξιολόγηση των συμπερασμάτων της πρώτης καταγραφής, ώστε τελικά να περάσουμε σε συγκεκριμένες προτάσεις βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων της χώρας, σε συνδυασμό με κατάλληλα κίνητρα και χρηματοδοτικά εργαλεία.
Περισσότερα